dijous, 22 d’abril del 2010

I lo bonic que es conduir per el nostre poble...

Deien els romans que tots els camins duien cap a Roma, el centre del seu mon. Una part important de la humanitat es deguda als camins, a les vies de comunicació terrestres i al seu estat, allò que es sol dir urbanisme. Tal volta el nostre pobre no es un exemple de manteniment dels camins, ja que estan en un estat d´abandó preocupant. Peró no tan sols els camins rurals, si no les mateixes vies als nostre poble tenen un estat deplorable i no es fa res per solucionar-lo.

Pas per pas, la senyalització es en un estat precari a la majoria del poble, on als cantons conflictius els espills no se sap si servien per a millorar la visibilitat o be per a que alguna veïna puga maquillar-se. Les dos vies principals de la localitat, les mes amples i grans, o siga, la avinguda Sant Josep Obrer i la Primer de maig presenten el mateix aspecte des de que jo recorde, i fa mes de 20 anys. Pot ser per aquella època eren una meravella, però a dia de hui son espais mal aprofitats que no solucionen ni faciliten ni el aparcament de vehicles ni tampoc la seua mobilitat.

Un altre exemple, a Betxí el parc automobilístic ha crescut de manera quasi exponencial en els últims anys, on en cases on abans ni havia un cotxe per a tota la família ara ni han dos o tres. Açò es deu a la falta de transport public útil al poble, on per anar a qualsevol lloc fora de Betxí es necessita d´un vehicle. Al meu parèixer, amb algunes reformes es podria augmentar les places de aparcament en aquestes dos vies, solucionant molts dels problemes dels veïns i augmentant al mateix temps la zona peatonal, possibilitant tant la creació de terrasses publiques com de una zona per als vianants agradable tant per al betxinenc com per al visitant. Per suposat es tractaria d´una actuació ben estudiada, i que donaria solucions reals al poble, no com la recordada actuació sobre la plaça major, que es va quedar a mitat camí entre la utilització per a vianants exclusivament i la plaça taurina, essent poc practica i gens bonica la plaça resultant, que a més de no solucionar els problemes del centre, genera nous problemes de treball, amb el muntatge i desmuntatge, i de estacionament, on es pot aparcar a qualsevol lloc. Tal volta siga una idea bastant agosarada, però crec que tant la plaça major del poble, com algunes vies estretes del centre de Betxí deurien ser per a vianants, amb accés restringit a vehicles de carrega/descarrega i veïns.

Altre punt es les zones perilloses per a la conducció, que tots coneixem, posaré alguns exemples per si algú no els coneix, la entrada al poble per la 'citroen', un perill al qual cada poc de temps ni ha un colp, per sort no massa greus, i també es una zona on no ni ha pas per a vianants, i això que el polígon industrial es a l´altra banda i ni ha dones que per anar al magatzem a treballar van a peu jugant-se el físic, el pa i la vida fins i tot. Altra zona en un estat similar es la situada davant el bar 'els Collidors', on per experiència pròpia de treballar a la zona les ratlles pintades a terra son paper mullat i no ni ha un accident greu simplement per atzar, no per previsió. La entrada a Betxí centre, amb no massa bona visibilitat i on depenent don arribes, la situació es ben difícil per entrar i sortir. La sortida cap al camí d´onda, on cables que subjecten els postes de la llum son al mig la via publica, entre altres problemes, o les arribades a molts camins del poble bastants transitats, amb una senyalització e il·luminació precària, no responen a la necessitat de tots nosaltres.

Això pel que fa als vehicles, molts de nosaltres surtim habitualment del poble, la gent que te eixes coses. Tat que ni ha pobles amb un centre amb un encant molt gran, on totes les cases son mes o menys de la mateixa forma, i es respecta una jerarquia de colors i formes. Ara be, a Betxí, al menys al casc antic, o el que podríem entendre per ell, cadascú edifica seguint les normes que li venen en gana, sense seguir un ordre i amb un estil moltes voltes no diré de mal gust, pero que si trenca la armonia del lloc, si alguna vegada ha existit, tal volta seria hora de crear unes normes que impediren la creacio de edificis que trencaren la bellessa d´una plaça, un parc o una avinguda, respectant la llibertat dels propietaris esclar, pero amb uns minims i uns màxims. Altre punt seria la oferta de vivenda de protecció oficial i quins programes d´ajuda als joves i d´accés a la primera vivenda es promouen des de´l consistori, al meu parèixer no insuficients, si no inexistents, o algú coneix un programa de vivenda VPO a Betxí?

Per ultim, per acabar, encara que podríem estar bastant dies explicant allò que ens pareix que esta mal fet, es una vergonya que els camions de gran tonellatge seguisquen passant per dins de les zones habitades. Si es crea un parc industrial es per a que totes les empreses deixen de utilitzar les vies del centre urbà. Els camions de gran tonellatge necessiten maniobrabilitat, espai, son sorollosos i destrueixen els asfalt, i les seues faltes no tan sols les paguem entre tots, si no que també les patim. Si no com creieu que es fan els bonys al asfalt a zones com davant la 'michelin' o per la avinguda? De les bicicletes? Si les empreses no volen traslladar-se de lloc, com deurien fer, i traslladar-se als llocs habilitats per a elles, deurien assumir o vores obligades a assumir la reparació dels danys causats a la via publica, i deurien finançar un accés per a eixos transports per fora del poble evitant les vies normals de la població per als transports de grans mercaderies, evitant així molèsties i danys a la resta de la població.

Son nomes algunes notes sobre lo que es deuria millorar al meu parèixer. No soc il·lús, no es feina que es puga fer en quatre anys, ni en deu, ni en vint, ja que es tracta d´un abandó de la localitat de molts anys, tal volta no voluntari, si no per desconeixença o incapacitat, però abandó a la fi, i som els betxinencs els que eu patim però també els que eu permitim

1 comentari: